Header
Evenementen De Club Nieuws De wagens Links Downloads Auteursrechten E-Mail
Top

Viva Italia - 50 Anniversario Lamborghini

19 mei 2013 - TT Circuit Assen

Viva Italia 2013, zoals goede gewoonte terug tijdens het pinkster weekeinde, ditmaal wel op zondag in plaats van maandag, maar dat mocht de pret niet drukken, en wat de 2013 editie nog beter maakte was het feit dat Lamborghini nu 50 jaar 'jong' is ... en dat verdient een beetje extra aandacht natuurlijk, na de gigantische Grande Giro in Italia waren de meeste Lamborghini die deelnamen al terug in Nederland ... en dus present in Assen.

De Lamborghini Club Nederland had een zeer interessant pakket samengesteld voor eigenaars van deze buitengewone wagens ... je kon naar Viva Italia 2013 komen als VIP, het enige wat je moest meebrengen was natuurlijk de wagen en eventueel een passagier, en je kon genieten van de enorme aandacht van duizenden bezoekers op de 'Piazza Lamborghini', het gebied op de paddock waar de grote Lamborghini Club Nederland hospitality truck geparkeerd stond ... in totaal waren er bijna 40 wagens uit Sant'Agata te bewonderen, een schitterende opkomst om '100 jaar innovatie in de helft van de tijd' te vieren ... de slogan die Stephan Winkelmann, CEO en directeur van Automobili Lamborghini graag gebruikt.

De paddock rond de Lamborghini Club Nederland truck kreeg een vrijwel constante stroom van superwagens te verwerken, de klassieke en ondertussen bekende zwarte Lamborghini 400 GT 2+2 en zijn opvolger de Islero zorgden voor de Gran Turismo stijl terwijl de meer exotisch modellen zoals de Countach, Diablo en Murciélago met hun V12 motor achter de twee stoeltjes een andere uitstraling genieten.

Ondertussen zijn de meeste Lamborghini Countach meer dan 25 jaar oud, maar afgaande op de exemplaren die in Assen aanwezig waren zou je dit snel kunnen vergeten, de donker rode Countach LP500S met donkergrijze velgen ziet er nog steeds zo goed als nieuw uit, terwijl de rode Countach Quattrovalvole met de klassieke goudkleurige velgen er nog net iets moderner uitziet met zijn carbon achtervleugel. Maar er stonden nog twee heel speciale Countach modellen op de paddock, de 25th Anniversary versie om precies te zijn ... eentje in schitterend knalrood met een zwart interieur, in 1988 waarschijnlijk de meest gekozen combinatie, terwijl de tweede 'Celebrations Countach' in het nog steeds populair wit afgewerkt was, en dit met een rood leder interieur ... deze laatste had zelfs de zeldzame, optionele sportzetels ... en hij was nog te koop ook!

De opvolger van de legendarische Countach was natuurlijk de Diablo, en ook hiervan waren er verschillende exemplaren aanwezig tijdens Viva Italia 2013 ... groen, geel, zwart, grijs, blauw ... voor elk wat wils dus, en de ene zag er al beter uit dan de andere. De blauw metallic Diablo met wit leder interieur had zelfs de sticker van de Grande Giro nr 042 nog op de deuren staan ... 1,200 kilometer met een wagen uit de jaren Negentig ... en dan nog naar Assen komen en op het circuit rijden ... zo hoor je deze wagens te gebruiken, om mee te rijden en plezier te hebben. Er waren zelfs twee Diablo VT Roadster versies aanwezig, eentje uit de vroege reeks met de 'klaplichten' en een gele uit 1999 met de vaste koplampen ... de eigenaar had hem zelfs aangepast met LED voor en achteraan ... heel mooi gedaan trouwens.

Net zoals in Italië vorige week tijdens de Grande Giro was ook ditmaal de Gallardo in verschillende versies aanwezig, met bijna 15,000 wagens van dit model geproduceerd over de laatste 10 jaar is het niet abnormaal dat er veel V10 Bulls rondrijden, maar laten we zeker de voorloper van dit model niet vergeten ... er was een zeer mooie, rode Lamborghini Jalpa aanwezig in Assen, met zijn V8 motor en afneembaar dakje was dit het instapmodel in de jaren Tachtig ... en zijn opvolger werd de zeer succesrijke Gallardo, eerst in V10 5.0 liter versie, waar er verschillende van op de Piazza Lamborghini te bewonderen waren, later werd er een aanpassing van zowel de buitenkant als de motor doorgevoerd, de LP560-4 versie dewelke uiteindelijk de Gallardo LP570-4 Superleggera werd ... zowat het ultieme model uit de reeks ... en zeker in de Edizione Tecnica versie zoals de witte met rode accenten die vorige week pas in de fabriek opgehaald was door zijn eigenaar ... eerst een weekje Grande Giro meegaakt en dan naar Nederland om aan Viva Italia 2013 deel te nemen.

Van de Gallardo werd ook redelijk snel een Spyder versie uitgebracht, met een schitterend systeem om het dak op te bergen ... en wederom waren er verschillende exemplaren van deze 'topless' V10 Lamborghini te zien in Assen, eentje in een mooi, sober donker rood in schril contrast tegen de Verde Ithaca Spyder en de speciale Blu Celeste, een lichtblauwe tint ... ook van de nieuwere LP560-4 Spyder versie waren er enkele aanwezig, eentje in het populaire wit met een machtig mooi Q-Citura stiksel op de zetels en deurpanelen en een zilver metallic LP560-4 Spyder met glanzend zwarte velgen.

De meest recente V12 Lamborghini aanwezig tijdens Viva Italia 2013 was de witte Murciélago LP640 Roadster, maar ook van de originele Murciélago 6.2 waren er enkele aanwezig ... in donkergrijs maar ook in het bijzondere geel metallic ... met een bijpassende bekleding op de zetels in geel en zwart ... maar een van de meest indrukwekkende Lamborghini tijdens Viva Italia is toch wel de zwarte LM002 ... V12, vierwiel aandrijving, vier Countach stoelen, 2700kg zwaar en 1m85 hoog ... een echt monster dus.

Viva Italia 2013 was een uiterst geslaagd event, en niet alleen met een indrukwekkende display op de paddock maar ook met verschillende ritjes op het circuit waar je als passagier kon meegenieten van een rit in een exotische superwagen ... iets wat enorm veel succes had gedurende heel de dag ... elk jaar worden er meer en meer bezoekers aangetrokken, maar ook het aanbod van wagens op de paddock groeit telkens ... in totaal worden er cijfers van 800 Italiaanse wagens vermeld, best indrukwekkend dus!

  Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Thumbnail

Meer foto's

footer